Peugeot do roku 1987

Peugeot je francouzský výrobce automobilů, který je součástí skupiny PSA. Rodinný podnik, který předcházel současné společnosti Peugeot, byl založen v roce 1810 a zabýval se výrobou mlýnků  na kávu a jízdních kol. V listopadu 1858 požádál Émile Peugeot o ochrannou známku. Společnost Peugeot pochází ze Sochaux, Francie. Zde se nachází velký výrobní závod i muzeum Peugeot.

První automobil společnosti postavil Armand Peugeot, a šlo o nespolehlivou parní tříkolku. Ta byla následována v roce 1890 spalovacím vozem s motorem Panhard-Daimler. Vzhledem k rodinným problémům založil v roce 1896 Armand Peugeot Societé des Automobiles Peugeot, a postavil novou továrnu v Audincourt, zaměřenou výhradně na automobily.

Zde může být vaše reklama

V roce 1896 byly postaveny první motory Peugeot, ve spolupráci s Daimlerem. V roce 1901 na pařížském autosalonu debutoval Peugeot malým vozem s jednoválcovým motorem o objemu 652 ccm s výkonem 5 koní, s označením Bébé. O dva roky později přidal Peugeot ke svému portfoliu také motocykly.

V roce 1908 předvedl Peugeot první šestiválec. Do roku 1910 pak produktová řada Peugeot zahrnovala 1.15-litrový motor. O dva roky později pak slavný Ettore Bugatti navrhl nový 850cc čtyřválec Bébé.

Během první světové války se Peugeot zabýval výrobou zbraní a vojenských vozidel. Po válce však pokračovala seriózní výroba automobilů.

Novinkou pro rok 1929 byl Peugeot 201, nejlevnější automobil na francouzském trhu, a také první, který použil novější ochrannou známku Peugeot. V roce 1931 získal vůz nezávislé zavěšení kol. Brzy poté udeřila deprese a došlo ke snížení prodejů, ale společnost přežila. V roce 1932 přišel na trh vůz 301 a následně o dva roky ozději i 401 a 601.

V dalších letech se na trhu objevily tři nové modely Peugeot 202, Peugeot 302 a Peugeot 402. Tyto vozy měly ladná těl a reflektory za sklopenou mřížkou, inspirované Chrysler Airflow. Vůz 402 s motorem 1,2litru byl do výroby zadán v roce 1935 a byl vyráběn až do konce roku 1941. První verze modelu 202 byla dána do sériové výroby v roce 1938 a vyráběla se až do roku 1942. Pravidelná výroba začala opět v polovině roku 1946 a trvala až do roku 1949.

Standardní 402 bylo atraktivní rodinné auto, které nabízí prostor, pohodlí a spolehlivost. Ovšem speciální kapitolou byl Peugeot 402 Darl'mat, což byl super elegantní roadster, který je právem považován za jedno z nejhezčích aut 20. století.

V roce 1933 představila společnost se snahou o oživení nový, aerodynamický styl. Výsledkem byl 402 BL Eclipse Décapotable, první kabriolet se stahovací střechou. Tento vůz stál u zažehnutí zájmu o kupé a kabriolety.

Během druhé světové války byly továrny Peugeot nuceny vyrábět zbraně pro německou armádu a do konce války byly těžce poničeny bombardováním, což znamenalo rozsáhle reparace. Teprve v roce 1948 byla výroba automobilů plně obnovena s modelem 203.

 V roce 1947 pak Peugeot představil vůz 203.

V roce 1955 potom Peugeot představil populární model Peugeot 403 s motorem 1,5 litru, kterého se prodalo do konce výroby v roce 1962 milion kusů a mimochodem to byl slavný vůz neméně slavného poručíka Columba z televizního seriálu.

V roce 1962 dokázal Peugeot, že tradice kupé kabriolet se zde rozhodně neskončila a přišel s krásným modelem 404 Cabriolet, který navrhl Pininfarina. Tato ikona 60. let je stále oblíbeným sběratelským kouskem a jednoznačně šlo o úctyhodného předchůdce některých z novějších stylových kupé značky Peugeot, jako je například 308 CC a ohromující RCZ.

Jeden z nejvýraznějších modelů se stal stylizovaný model 504.

V roce 1974 koupil Peugeot 30% podíl Citroën a kompletně ho převzal v roce 1975, kdy byl Citroën ve finančních potížích. Cílem spojené mateřské společnosti, skupiny PSA, bylo zachovat oddělené identity pro obě značky se sdílení konstrukčních a technických prostředků. Peugeot také nějakou dobu řídil italskou značku Maserati, které se zbavil v roce 1975. Skupina pak převzala evropskou divizi Chrysler, kdy v roce 1978 americký výrobce vozů bojoval o přežití.

V roce 1983 Peugeot zahájil výrobu úspěšného supermini 205, který se velkou měrou zasloužil o navýšení zsiků. Bylo to pravidelně neprodávanější auto ve Francii, ale populární bylo i v jiných částech Evropy. Vysoce ceněn byl pro svůj styling, jízdní vlastnosti i ovládání. Na trhu zůstalo toto autíčko až do roku 1998. Nástupcem tohoto vozu se pak stal Peugeot 206, který si také získal velkou popularitu.

V roce 1987 přišel Peugeot se sedanem 405, který se stal konkurentem vozu Ford Sierra a byl zvolen Evropským autem roku. Zatímco 405 byl vyráběn ve Francii i Británii, jeho nástupce Peugeot 406 byl vyráběn pouze ve Francii.

Jako součást společného podniku Guangshou Peugeot Automobile Company byly v Číně vyráběny od roku 1985 do roku 1997 modely Peugeot 504 a 505.

V roce 2006 však PSA Peugeot Citroën oznámila uzavření výrobního závodu v Rytonu v Coventry v Anglii, což mělo za následek ztrátu několika tisíc pracovních míst.

Ve stejném roce byla zahájena výroba vozu Peugeot 207, který se stal nejprodávanějším autem v Evropě. V roce 2012 byl následován modelem 208, který se stal také velmi úspěšným.

O dva roky později došlo k poklesu prodejů a v polovině roku 2009 byl v důsledku nepříznivých tržních a průmyslových podmínek odvolán dosavadní šéf společnosti.

Pokud existuje nějaká věc, kterou Peugeot vynikal v průběhu let, je to fakt, že vyrábí automobily, které vypadají krásně, dobře se řídí a je radost je vlastnit. Tento popis se skvěle hodí na nejnovější generaci 308. Produkce byla zahájena ve Velké Británii v roce 2014. Minimalistický interiér vozu je velmi výrazný. Zahrnuje pouze několik tlačítek k ovládání základních funkcí vozu. Exteriér je podobně poutavý s ostrými liniemi. Nabídka motorů zahrnuje BlueHDi a PureTech jednotky.

V roce 2008 představil Peugeot nový koncept hybridního elektrického sportovního sedanu na autosalonu v Paříži pod označením Peugeot RCHYmotion4. Koncept slibuje možnost provozu čistě na elektrickou energii na delší dobu. Obsahuje 70 kW elektromotor s pohonem na přední kola. Na pařížské výstavě 2008 byl pak uveden Peugeot Prologue HYmotion4, který je v mnoha ohledech opakem konceptu RCHYmotion4. Elektromotor je zde umístěn vzadu a spalovací motor vepředu a používá místo benzinu motorovou naftu.

Elektrický koncept vozu Peugeot BB1 byl prezentován na autosalonu ve Frankfurtu v roce 2009. Je to mikroelektromobil, který nebyl nikdy určen do výroby a je zajímavý tím, že obsahuje dva elektromotory v zadních kolech.

V roce 2010 pak Peugeot začal prodávat elektrický Peugeot iON, rebadgeovanou a revidovanou verzi Mitsubishi i-MiEV. Další elektrický koncept vozu Peugeot byl pod označením VELV předložen v roce 2011.

Peugeot získla řadu mezinárodních ocenění za svá vozidla, včetně čtyř ocenění Evropské auto roku. V letech 2013 a 2014 se Peugeot zařadil na druhé místo mezi evropskými výrobci aut v kategorii nejnižších průměrných emisí CO2. Peugeot se totiž již na konci devadesátých let začal zabývat environmentálními problémy. Proto přišel s modelem 607, vybaveným HDi motorem s filtrem pevných částic, který automaticky odstraňuje 99,9% částic sazí emitovaných dieselovými motory.

 Peugeot je také více než sto let zapojen do automobilového sportu. Peugeot Sport vyhrál pětkrát mistrovství světa v rallye, dvakrát Intercontinental Le Mans Cup nebo třikrát Intercontinental Rally Championship Challenge. Na počátku své existence se Peugeot stal časným průkopníkem v automobilových závodech, kdy jako první zvítězil v závodě Paříž-Rouen.

Peugeot je znám jako velmi spolehlivá značka. Peugeot neustále plánuje vývoj nových modelů tak, aby byly konkurenceschopné ve všech segmentech. Ve skutečnosti je to jedna z nejstarších značek na automobilovém trhu. Peugeot stále pokračuje ve hledáních dalších způsobů jak omezit emise CO2 a snížit spotřebu paliva. Patří mezi ně i zavedení vlastní řady ultravýkonných motorů PureTech benzinových a BlueHDi dieselových.

Kolik přeplácíte za povinné ručení?

Autopes zjistí Váš aktuální bonus